2008-10-29

Row, row, row yer boat

Om det undgått någon läsare hittills så ska jag ännu en gång tala om att jag är numera en stolt medlem av SACBC - St Aidan's College Boat Club! Var ju bara tvungen att pröva på denna sport-tradition när jag nu läser vid ett engelsk universitet, och det är ju inga fel att få möjligheten att vara ute och träna rodd på ån Wear heller. Dessutom har jag fått höra att Durham University sparkar stjärt med både Oxford och Cambridge, så det så! Har varit kul och spännade så länge att få pröva på något helt nytt. Hade först en prov-session på vattnet som mest gick ut på att testa att sitta i båten och ta några roddtag. Efter det har det mest varit uppstart med teknikträning (instruerar gärna för intresserade sen hemma på gymet så att ni gör rätt och effektivt) och lite stretchövningar (är fortfarande dock stel som ett kylskåp). Skulle haft min första riktiga träning på vatten med mina båtkamrater (vi ror fyra och fyra) i söndags morse (08:20, slapp vecko-passen kl 06:20), men eftersom vattennivån stod för högt så blev det inställt. Men idag var det då dags för den riktiga premiären! Jag har fått platsen närmast the cox (personen som sitter i ena änden och manar på och coachar), även kallat stroke position, och styr därifrån takten. Idag blev det dock inte så mycket rodd då vi var ute i en 8-manna-båt och turades om att ro i par och sedan fyra i taget. När man då inte ror ska man ha ett stadigt grepp om åran och låta bladet vila på vattnet för att hålla balansen, och när solen gått ner blev det ganska kallt om fingrarna när man satt still. Fast nästa gång ska vi bara vara i laget, så då lär det bli lättare att hålla uppe värmen. I slutet på november är det sen dags för Novice Cup, där vi ska tävla mot alla andra nybörjare. Ska bli kul att få se hur bra man har blivit då! Roddklubben handlar ju dock inte bara om rodd och träning, utan även självklart om sociala träffar i puben, vilket det är dags för ikväll! Strokeside, get your blades in the water!!

4 kommentarer:

Anonym sa...

Jag skulle vilja se dig paddla...hur mycket av dig syns egentligen när du sitter i "båten"? ;) Haha, skojar!

David sa...

Jag anar enorm homoerotik i England. The "Cox"? "Stroke" position? Jösses.

Väntar dock fortfarande på plurr.

Per sa...

karro: Paddlar är vad barn gör på sommarland i någon plaskdamm. Vi riktiga atleter ror ;) Båten är väldigt smal och låg så man ser mig i hela min härlighet!

david: Jag anar livlig fantasi, om jag än förstår vad du syftar på haha. Inget plurr, och tror inte det kommer bli. Balanserar man båten med årorna bara så är det inga problem. Har dock varit några som åkt i plurret när de kom för nära ett litet fördämningsfall.

Anonym sa...

Jasså, jag har då paddlat kanot på äldre dar iaf ;)