2008-12-31

Best of 2008: Plats 1

...Och 2008 års bästa album enligt mig är...durururururumm!!

1. The Last Shadow Puppets - Age Of The Understatement
Duo verkar vara en bra konstelation 2008. MGMT på silverplats och The Last Shadow Puppets som tar guldpengen. Gruppen är ett projekt mellan Alex Turner från Arctic Monkeys och Miles Kane från The Rascals på delad gitarr, bas och sång, och även producenten James Ford på trummor. Musiken är väldigt 60-tals inspererad och storartat producerad med stråkarrangemang, och Turner och Kane växlar och delar vackert på sången. Albumet känns som musiken till någon spännande spionfilm från 60-talet, och det är för mig obegripligt att de inte gjorde ledmotivet till senaste Bond-filmen, hade passat perfekt. Det är ofta lugnt och coolt svängigt, och väldigt snyggt komponerat framför allt, men även lite garage-ösigt ibland. Utan tvekan den skivan som jag lyssnat mest på och som berört mig mest.

The Last Shadow Puppets - "My Mistakes Were Made For You"

3 kommentarer:

Anonym sa...

Kan väl bara konstatera att vi har väldigt lik musiksmak, med vissa untantag. Trodde faktiskt att Falling Of The Lavender Bridge släpptes 2007, så jag missade den.

både lykke li och tv on the radio föll precis på målsnöret. The Roots senaste har jag faktiskt inte lyssnat på... borde kanske kolla in deras diskografi, älskar ju the seed och don't say nuthin. Glasvegas julalbum måste jag erkänna att jag aldrig gav en egen chans.

Hursomhelst, nu kräver jag en längre lista från dig ;) om så bara for my eyes only.

Per sa...

Ja, och bra musiksmak, får jag tillägga:) Tror "FOTLB" släpptes väldigt tidigt så svårt att hålla reda på.

Ojojoj, The Roots diskografi, då har du något att se fram emot! Börja från "Do You Want More?!!!??!" och följ utvecklingen. Mitt favoritalbum (och där jag kom in) är "Things Fall Apart".

Ska lägga upp en spotify-lista med de skivor som kom med på topp10 och de som kom utanför :)

Sakira sa...

You can also check this app : clean music on spotify