2008-12-27

Best of 2008: Plats 8-7

8. The Roots - Rising Down
The Roots är en av mina absoluta favoritgrupper/artister, och tillhör en liten skara som efter 15 år fortfarande är relevanta och aktuella inom hip-hop med en otrolig live-show. De har för varje skiva ändrat lite på sig, men fortfarande behållt grunden, och deras åttonde studioalbum gör ingen skillnad. Det är om än mer politiskt och mörkt än förra skivan "Game Theory" och det rappas om bland annat den globala uppvärmningen och miljöproblem, knark och våld (i hemstaden Philadelphia), självmordsbombare och skolskjutningar. Beatsen är tunga, hårda och syntigt stötiga men ändå svängiga. Dock avslutas skivan med den mer partyinriktade låten "Rising Up". Skivan är full av gäster, som t.ex. Mos Def, Talib Kweli, Styles P, Saigon, Wale, Common och andra artister de tidigare jobbat med, vilket gör att huvudrapparen Black Thought får ta fram sitt absolut bästa men blir faktiskt ibland överträffad av någon av de andra. Kul med artister som hela tiden förnyar sig och lyckas göra i mitt tycke deras nästbästa skiva i karriären efter 1999 års "Things Fall Apart".

The Roots - "Get Busy"



7. Glasvegas - "Glasvegas" + "A Snowflake Fell (And It Felt Like A Kiss)"

Skottska Glasvegas är nog ett av årets mest omtalade namn och var så hajpade i media att jag först inte ens hade lust att lyssna. När jag sedan gav dem en chans tyckte jag att det var alldeles för monotont, mörkt och tråkigt, men efter några fler lyssningar så blev det bättre och bättre och jag fann melodierna. James Allan som sjunger har en väldigt distinkt Glasgow-dialekt och sjunger med en väldig känsla om tunga saker som rasist-mord, socialarbetare, otrohet och frånvarande fäder. I december så följde de snabbt upp debutskivan med en EP med jultema (vilka nu säljs ihop varför jag recenserar båda tillsammans) som de mestadels spelade in i Brasov i Transylvanien bland annat ihop med en rumänsk kyrkokör. Låtarna är fortfarande mörka men lite mer juligt vackra, och skivan avslutas med en version av "Silent Night". Kuriosa: I videon till singeln från EP:n (se nedan) kan man se bandet i staden Brasov där jag för övrigt var i våras en vecka och studerade geografi. 40 sek in i videon kan man se Allan sitta vid samma fontän som jag har gjort.

Glasvegas - "Please Come Back Home"

Inga kommentarer: