2008-12-26

Best of 2008: Plats 10-9

Nu är det då dags att avsluta det här året med att lista vad jag tycker är de tio bästa skivorna som släppts 2008. Jag kommer nu dagligen beta av listan från tio och presentera årets bästa skiva på nyårsafton. Idag börjar jag då med de placeringar jag tyckt varit svårast, plats 9 och 10, då det varit flera kandidater som slagits om att komma med på listan.

10. The Soundtrack Of Our Lives - "Communion"
Göteborg's finest TSOOL har inte gjort speciellt mycket väsen av sig musikmässigt sedan de släppte skivan "Origin Vol. 1" 2004 förutom en samling med B-sidor och rariteter året efter, utan istället har en uppföljare skjutits upp och låtit vänta på sig. Men den som väntar på något gott... som man brukar säga, och nu för bara en månad sedan så släppte de ifrån sig ett dubbelalbum med nya låtar. Dubbelalbum brukar ju oftast lida av att det är för många låtar och att man inte har skalat bort de som inte håller måttet, men i det här fallet tycker jag det bara blir mer av det goda. TSOOL är ett så mångfacetterat band att det funkar alldeles utmärkt att de blandar mellan ösigt och lugnt, instrumentalt och diverse instrument, och över alla riktigt bra melodier sprider Ebbot budskap om gemenskap och samhörighet likt en pastor vid nattvard. Det enda lite negativa jag kan säga om albumets 24 låtar är att det är lite svårt att skapa ett kompakt helhetsintryck med så många spår och jag har svårt att direkt plocka ut låtar jag kommer ihåg, men däremot är den väldigt jämn rätt igenom så det gör bara att den passar bättre att lyssna på i ett svep än att plocka ut enskilda låtar. Omslaget är riktigt roligt och är ett av årets bästa i den kategorin.


The Soundtrack Of Our Lives - "Pictures Of Youth"


9. Lykke Li - "Youth Novel"
Om TSOOL gled in lite på årsbästa-listan i sista stund så har där emot Lykke Li varit hyllad under hela året. Efter att ha hajpats väldigt mycket efter sin EP 2007 med singeln "Little Bit" släppte hon sin debutskiva i februari. Skivan är producerad av Björn Yttling från Peter Bjorn & John och består av mestadels rätt så avskalade melodier med sköna trummrytmer, handklapp m.m. och Lykke Lis ljusa sång. Såg henne live på Arvikafestivalen i somras och hon har även en riktigt bra scennärvaro och show, så jag och Tobias blev helt blixtförälskade och försökte fixa till oss backstage-pass, men det är en annan historia. Hennes karriär har det här året bara gått spikrakt uppåt och lett till bland annat uppträdanden hos Jools Holland och Conan O'Brien och samarbeten med Kanye West och Kings Of Leon. Tror att det kommer fortsätta uppåt.

Lykke Li - "Breaking It Up"

Inga kommentarer: