2008-12-11

"Har du varit på tjejkalas?"

Igår hade en kompis glömt att dragit upp sin gylf när jag mötte upp honom för att gå till lektion. Jag påpekade det och berättade samtidigt hur man i Sverige säger då "har du varit på tjej/killkalas?", men att det är mest när man är liten. Han tyckte det lät lite konstigt och frågade varför, och jag hade inget direkt bra svar och började därför fundera på grunderna till denna kommentar. Något som kändes ganska klart direkt när jag började bena i det här var att det ligger något sexuellt över det. Vad skulle man annars syfta på när man säger att någon kommer med gylfen neddragen från ett kalas, att man druckit väldigt mycket av något på detta kalas och efter ett dussintal besök till toaletten glömt att dra upp gylfen? Men varför skulle man då säga till en kille att han varit på tjejkalas och vice versa, och inte bara ett kalas kort och gott. Nej, det håller inte. Det som dock är rejält uppseendeväckande är ju att man säger det här till barn i lågstadieålder! Minns i alla fall själv hur det var något man var snabb att säga eller fick höra när blixtlåset var längst ner, även från lärare och fritidsledare. Förekom också en variant där man räknade från 1 så fort man kunde till det att personen dragit upp gylfen, och hade man hunnit komma till 11 så hade han/hon då varit på ett kalas med 11 st tjejer/killar. Insinuerar man alltså genom att säga denna kommentar att till exempel lilla Lisa eller Olle haft någon form av orgie med ett helt fotbollslag på lagkaptenens födelsedagskalas?! Kan detta möjligtvis vara en kommentar som först förekommit bland vuxna och sen spridit sig ner i (väldigt mycket) lägre åldrar och där tappat den begynnerliga betydelsen? Eller är jag bara väldigt pervers med en vild och snuskig fantasi, och denna kommentar grundar sig i något helt annat och oskyldigt? Jag har inte riktigt kunnat släppa det här, någon som har en bra förklaring?

6 kommentarer:

Anonym sa...

Haha. Jag har som blivande språkvetare ALDRIG hört detta uttryck. Inget som sägs där jag kommer ifrån vad jag vet...så du får spekulera vidare :) Ehh...

Per sa...

Det var ett jävla tjat om blivande språkvetare haha! Jag kan som blivande geograf säga att det är ganska självklart att du som tös från kalla blåsiga norrlandskusten inte gick runt med gylfen nere, det hade ju kunnat lätt till urinvägsinfektion eller liknande. Perfekt exempel på blandningen av geografi och kultur!

Anonym sa...

Jag har faktiskt relfekterat över precis samma sak. Självklart måste det ha en sexuell anspelning och då är det konstigt att det inte upplevs som mer politiskt inkorrekt. Kan till exempel inte minnas att lärare/föräldrar sa ifrån när detta uttryck användes. Också förvånad över att det finns folk i Sverige som aldrig har hört uttrycket. Trodde det var allmänd vedertaget.

Anonym sa...
Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.
Anonym sa...

Ja men vilken jäkla tur att jag finns hörru! Kolla bara din stavning på "lätt" (nu är jag jäkligt petig haha) ;) Hellre än blåsig Norrlandskust (som jag inte ens bor vid) än ett gnälligt bälte! :)

gbgeka sa...

Hellre EN blåsig Norrlandskust om man nu ändå skall vara petig... ;)