2008-11-27

I'm an international student

Innan jag själv åkte hit till England som utbytesstudent (ingen aning om någon härifrån åkt till Uppsala, men man säger väl så ändå) så var min bild av internationella studenter ganska klar. De bor i utkanten av staden, umgås mest med varandra, jobbar extra i baren på någon student-pub och serverar dig fel sorts öl fem gånger innan du får rätt. Förstod aldrig riktigt varför det nästan alltid följde detta mönster. Nu när jag är här har jag fått ett helt annat perspektiv på saken. Utan att ens egentligen ha agerat på något särskilt sätt så har jag kommit på mig själv med att till en viss nivå uppfylla alla tre tidigare nämnda krav. Jag bor cirka en halvtimmes promenad från centrum, äter mina måltider och spenderar kvällarna till stor del tillsammans med andra internationella studenter, och jag jobbar numera även extra i baren. Riktigt så isolerad som jag tidigare upplevt andra studenter har jag dock inte blivit, utan jag försöker omge mig även med britter såklart, men det är en lite rolig upptäckt som gjort att jag fått lite av någon form av förståelse. Så när jag kommer hem ska jag glatt ta jobb med att kontrollera student-leg i dörren på Svantes Pub.

Appropå pub så har jag ju då som tidigare nämnt blivit en av de aderton (drygt något sådant) som jobbar i baren här på college, och i förrgår så gjorde jag äntligen (för att knyta
lite det till "de aderton") debut bakom disken. Det var en bra kväll att börja på eftersom det var riktigt lugnt då de flesta var i the JCR (Junior Common Room) för jazz- och rockkonsert. Fick dock hälla upp en hel del pints och blanda till diverse enklare drinkar och shots. Va riktigt kul allt som allt, och man fick chansen att prata lite mer med folk både bakom och framför baren. Tyckte dessutom jag gjorde ett ganska bra jobb och var hjälpsam och vänlig när jag tog beställningar. Det fick ju vissa (o)kamratliga personer för sig att utnyttja och sätta mig på prov min första dag på jobbet.



Nästa blir på onsdag, och då räknar jag med lite mer drag men nu är jag ju varm i kläderna så ska inte bli några problem. Funderar för övrigt att ta mig en tur till IKEA för att där då bland annat inhandla lingondricka så jag kan introducera drinken Vargtass i baren för att verkligen få till lite extra svensk influens i baren.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Återstår bara att lära dig mixa en sörbyängen special. Men gör inte samma misstag som Berglund och servera den till utomstående...

Per sa...

Tollén: Du har en innestående SÖÄ Special som väntar på dig här då!