2008-11-06

It's cool to know nothin'

Sättet att studera på här i Durham (och resten av England antar jag) skiljer sig litegrann på flera sätt mot vad jag är van vid. För det första så läser jag alla delkurser (läser sex st) parallellt med varandra, så inte alltid så lätt att hålla dom isär och ordning på dom. Dessutom är det ett annorlunda litteratur-system än vad det brukar vara hemma. De ger en en lång lista på böcker vid varje föreläsning som kan vara intressanta. Vissa böcker brukar vara markerade som mer intressanta än andra, men fortfarande väldigt många böcker. Sedan ska man själv fundera ut vilken som passar det man är själv intresserad av för uppsatsskrivningar och så. Jag gillar att det är mer öppet, men ställer samtidigt mer och högre krav och disciplin, vilket jag ibland saknar. Det är alltför lätt att göra annat, och svårt att hitta bra litteratur som man tycker ger något. Dock är alla delkurserna väldigt roliga och intressanta med bra föreläsningar. Det är ett mycket större utbud på mindre delkurser här, vilket gör att jag får möjlighet att både bredda och fördjupa mina kunskaper inom (kultur)geografi. Läser bland annat Hazard & Risk, Health & Health Care, Political Geography och Visual Culture, Media and the Politics of Place.
Den sistnämnda är riktigt intressant och handlar om hur vi uppfattar olika platser utifrån foton och rörlig bild, t.ex. Afrika. Dock fick jag ett klockrent exempel på både min ovana med så många delkurser samtidigt och min vanliga lätta virrighet idag då jag trodde jag hade en vanlig föreläsning i den kursen. Det visade sig att det var ett seminarie som jag inte hade en aning om, och efter lite bläddrande i almenackan att jag hade skrivit upp mig för ett likadant tillfälle nästa vecka. Så gick därifrån efter fem minuter och började förbereda mig inför det. Det var tur att jag smått dominerat (gjorde i alla fall riktigt bra ifrån mig) på förmiddagen under ett seminarie i Development, Society & Environment.
Det här inläggets titel är för övrigt en textrad från Kaiser Chiefs senaste singel från deras nya album "Off With Their Heads":

Kaiser Chiefs - "Never Miss A Beat"


Tyckte först att skivan inte alls var lika bra som deras två första. Hade hoppats på något mycket bättre när jag hörde att den producerats till stora delar Mark Ronson. Har lyssnat in mig några gånger på den nu, och den växer bit för bit varje gång. Måste fortfarande säga att den inte är riktigt lika tung, svängig och direkt som de andra, men det finns fortfarande flera riktigt bra låter. De kommer dessutom till Newcastle i slutet på februari för en konsert som jag vill och hoppas gå på, och är övertygad om att de nya låtarna tillsammans med de gamla kommer låta riktigt bra live.

Inga kommentarer: