2008-11-22

Smorgasbord

Har inte skrivit så mycket på sistone, ber lite om ursäkt, men är väl samtidigt ett gott tecken antar jag. Har haft två mindre uppgifter som skulle in och haft ganska fullt upp annars med. I torsdags var det lite internationell stämpel över kvällen här. Eftersom det var formal dinner i matsalen så fick man hämta ut ett matpaket, men det står man sig inte långt på så tyckte det vore roligt att laga något istället. Vad vore då bättre än riktiga svenska köttbullar att bjuda på! Det inspirerade även Yolanda som bestämde sig för att laga till spansk omelett, tortilla de patata. Efter lite missförstånd om när vi skulle inhandla varorna så fick jag springa ner på stan och bestämde mig då för att köpa färdiga köttbullar som innehöll nästan samma sak som i det svenska receptet för att det inte skulle ta sådan tid. Med färdiga så menar jag förresten inte färdigstekta och klara som i Sverige, utan bara färdigrullade köttfärsbollar, såg sjukt konstigt ut. Dock blev de faktiskt ganska bra, och tillsammans med kokt potatis och en ljus gräddsås smakade det riktigt gott till slut. Var bara lingonsylten som fattades, men det tycker jag egentligen inte om, fast ska det va ska det va!

Sen gick vi ut ett stort gäng till den italienska puben Fabio's för att gå på internationell musik-fest. Spelades ingen svensk musik, men däremot en del fransk hip-hop, reggaeton och italiensk och spansk pop, fast kände bara igen Gypsy Kings. Lyckades friska upp mitt motorik-minne (om jag har något) och bjuda på några rostiga salsa-steg från gymnasiet. Va en riktigt kul kväll och smockat med folk från lite varstans i världen.

Igår blev det lite fortsatt internationellt mat-tema då Felix bjöd på holländska pannenkoeken, vilka var precis likadana som vanliga pannkakor, men gott var det i alla fall ihop med vaniljglass och Nutella. Själv bjöd jag på Gott & Blandat som jag fått i ett paket från mamma och pappa. Det var mycket uppskattat, även bland icke-svenskarna, fast saltlakritsen gick inte hem hos Philipp. Helt oförståeligt, är ju dom bästa!

3 kommentarer:

Anonym sa...

Ja precis! Sen de gröna fiskarna ju ;)

David sa...

Den där tjejen med brunt lockigt hår tycker jag mig se lite varstans i din blogg, är det något på G eller? ;)

Unknown sa...

holländska pannenkoeken are the best!!!