2009-01-02

Best of 2008: Kommentarer

När man sätter ihop en lista över de tio bästa albumen från det gångna året så inser man snabbt att man måste sålla bland flera favoriter, och att många kommer hamna utanför. Flera personliga favoriter hamnade (konstigt nog) utanför listan: Kings of Leons fjärde album "Only By The Night", som saknar lite av det rockiga drivet de haft tidigare men har några av de bästa melodier de gjort; Eagles of Death Metals "Heart On", tungt och svängigt som fan, eller som Josh Homme beskrev musiken, "like a bunch of hip bones shakin'"; de två Danger Mouse producerade skivorna, Becks "Modern Guilt" och The Black Keys "Attack & Release"; de två bästa svenskspråkiga i år, Markus Krunegårds "Markusevangeliet" och Veronica Maggios "Och Vinnaren Är...", som båda behandlar språket fantistiskt; Estelles eklektiska "Shine"; The Raconteurs "Consolers Of The Lonely" m.fl. Kriteriet jag framför allt gick efter när jag gjorde listan var att skivorna som hamnade på topp tio skulle vara sådana som håller i längden, som man långt efter första och många lyssningar fortfarande hittar nya saker i musiken, och jag är fortfarande nöjd med de tio som kom med. Jag har gjort den Spotify-lista med alla de albumen som kom med på listan (konstigt nog finns inte 1:an, 3:an och 4:an, och inte heller två av årets hiphop-släpp Chords "Things We Do For Things" eller Evidences "The Layover EP") och de som jag gillar men som inte kom med.

http://open.spotify.com/user/pernorberg/playlist/5RJuJgvV1tVCYQ4Z90m6D7

1 kommentar:

Anonym sa...

fan va grymt! är utomlands nu med tokdålig lina, så jag får ta och lyssna in mig på spellistan när jag kommer hem! Merci ;)