2009-01-21

Vad är det för fel på Per??!

Läser i Aftonbladet om de 10 mest populära namnen för nyfödda pojkar under det gångna året. Hade inte riktigt räknat med att mitt namn skulle finnas med där, hör inte så ofta talas om nyfödda Per längre. Dock har jag känt att det haft en stabil plats på Topp 100, så döm om min förvåning när jag går in på SCB.se och inte hittar mitt namn alls på 2008 års lista! Till och med Loke och Elis är mer populära. Efter att kollat igenom tidigare listor så finner jag det tillslut på 99:e(!!) plats 1999. Verkar som Per inte var Y2K-säkert, vad hände? Här har jag gått och lugnt lutat mig tillbaka i tron att allt var frid och fröjd likt Volvo och att mitt namn skulle spridas vidare till nästa generation utan problem, men icke! Kommer mitt vackra namn också drabbas av nedläggning snart? Hade jag vetat om det här så hade jag inlett en landsomfattade kampanj direkt för att visa upp de positiva aspekterna! Namnet är kort och konsist, enkelt att få till en snygg namnteckning med, ligger till grund för ett av de skönaste smeknamnen (Pelle, även jag själv sällan kallas det), och mycket mer. Det negativa är väl att det inte är särskilt internationellt, och att det rimmar på väldigt mycket, men är mest ett problem i tidiga år så klarar man den perioden är det schysst som fan efter det! Tur att på den totala listan ligger Per på femte plats, och tar faktiskt en bronspeng om man ser till tilltalsnamnet. Puuh.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Inte lätt o heta Per du! :P För mig kommer du alltid vara Pelle iaf :)

Anonym sa...

Jag blev, om möjligt, ännu mer förvånad när jag ser att mitt namn kvalade in på en stabil 88 2008. Det verkar alltså som att mitt namn är 100% millenniesäkrat. Det gäller att vara före sin tid...

Per sa...

Karro: Du har ju helt missuppfattat min poäng, det ÄR ju lätt och heta Per! :) Så fler borde ju göra det.

Aron: Verkar som "du" och "jag" gick om varandra där vid millenieskiftet. Nice comeback!