2009-01-12

El fin de semana

Helgen har inneburit fortsatta bra och trevliga dagar med basen i Uppsala. I fredags kväll gjorde jag ett besök som hyresvärd i mitt bostadsobjekt(/studentrum) för representationsmiddag hos min hyresgäst Karoline för att se till att hon sköter sig. Måste säga att hon höll rummet i mycket gott skick. Vissa förståsigpåare skulle nog till och med hävda bättre än undertecknad, men sådana ytliga diskussioner tänker jag inte ge mig in i. Till middag serverades fläskkarré med klyftpotatis och broccoli, och underhållningen bestod senare av att se diverse c-kändisar som snubblade runt på ett dansgolv i en tv-studio (fast måste säga att Magnus Samuelsson var väldigt rörlig och dansant för att vara grov som en ek). Trevligt!
Lördagen blev bara halvdag med resa till Stockholm på eftermiddagen för att först besöka jurist-Joel och sedan födelsedagsfirande med min syster. Blev lite shopping med schyssta sista-minuten-rea-köp och en slapp fika och snack efter allt gående. Sedan vidare till Sthlms Manhattan, Kungsholmen, för lite välkomstdrink och mingel hos paret Norberg/Nasajan. Valde mellan om jag skulle ha på mig den nyinköpta skjortan eller den jag hade med mig. Valde till slut den medtagna svarta skjortan med rödgrön-rutiga armbågslappar och krage från Zara, så blev lite spanskt tema med middag sedan på Caliente Tapas Bar. Jag åt (lite som förrätt) en spansk räksoppa med saffran, och kyckling-quesadillas med vitlöksgräddfil och friterad potatis med alioli. Riktigt gott! Blir att göra ett besök på den rekommenderade tapas restaurangen i Durham snart!

Födelsedagsbarnet

Min utsökta mat

Tyvärr var jag tvungen att straxt innan midnatt lämna delar av sällskapet som gick vidare till någon bar för att ta sista tåget tillbaka till Uppsala. Trodde jag hade koll på avgångstiden och var ute i god tid för att köpa biljett på perrongen, men när jag går sakta mot automaten och tåget så ser jag att tåget går nio minuter innan jag trodde och konduktören en bit bort stå och vinka åt mig. Jag blir lite förvånad och konfunderad över om jag hinner köpa biljett (för 65 kr) eller ska springa mot vagnarna. En äldre man på en bänk med en ölburk skriker då åt mig "Öh!! Spring då för fan!! Det går ju nu!", varpå jag lägger benen på ryggen och slänger mig på och känner sen direkt hur tåget börjar rulla. När konduktören kommer frågar jag lite lätt suckande:
"Det går väl att köpa biljett nu, men det kostar väl mer antar jag?"
"Ja tyvärr", svarar den unga tjejen med ett snett ursäktande leende, "men kunde inte vänta på att du skulle hinna köpa i automaten vet du".
"Nä lugnt, jag förstår, trodde bara att det gick tio minuter senare", och sträcker fram kortet.
"Det blir 120 kronor", säger hon och ser besvärad ut som om hon försöker råna mig, och säger efter att ha knappat lite på sin maskin "Det verkar vara något fel, men sätt dig du ner och vänta".
"Nej, det blir visst ingen biljett", fortsätter hon efter att ha fortsätt knappat lite, "så vi struntar i det eftersom du var så sammarbetsvillig".
Tack SJ, allt är förlåtet!!
Igår blev det lite sovmorgon och lite kollande i affärer i Uppsala på eftermiddagen, och sedan filmkväll hos David. Blev Guy Ritchies nya film "RocknRolla", som klart blev en besvikelse. Första 5-10 minutrarna hoppades det mellan snabba klipp i Usain Bolt-fart, och en berättarröst drog en bakgrundshandling involverandes ett personregister som antalsmässigt skulle kunna höra hemma i en såpa. Var ungefär som om en polare skulle försöka berätta en komisk och spännande historia men hela tiden komma på saker under tiden som behövdes förklaras för att man skulle förstå (vilket jag själv är en stjärna på, så kanske borde ge mig in i regissörbranchen). Bitvis skön dialog och schysst underhållning, men till större delen ett riktigt dåligt försök att upprepa tidigare succéer. Nice att träffa bl a David och Danne och hänga lite. Nu blir det tillbaka till studierna efter lunchuppehållet!

2 kommentarer:

Anonym sa...

Tack för besöket! Inget ont, men även om mitt rum är lite stökigt är det ju ingenting motför hur det kunde se ut ibland när du bodde här ;)

Per sa...

My pleasure! Ditt rum är ju inte stökigt alls, så det gör ju inte jämförelsen lika tung. Dessutom, som min gammelfarmor brukade säga; Bättre lite stök på golvet än en gök på stolvet!