2009-01-14

Mästerliga Musikministeriet

Sitter inte längre lika mycket och zappar framför TV:n som man gjorde förut. På mitt lilla rum i Durham har jag inte ens någon TV, så blir istället att jag följer nyheterna och några få program jag verkligen gillar på nätet. Ett av de program som gått förut som jag då gillade mycket och som hade premiär igen igår är Musikministeriet i SVT. Ett praktexempel på bra s k 'edutainment', och speciellt då det behandlar ett av mina favoritintressen, musik, på ett smart och roligt sätt. Igår handlade det om kropp och musik, bl a om synestesi, som gör att man t ex kan se färger och former när man hör ljud (vilket var lite av ett tema för N.E.R.D:s senaste album "Seeing Sounds"). Några personer fick pröva på att "se" och "smaka" på Eric Gadds gamla hit "Bara Himlen Ser På", kul experiment.
Ett annat nytt program som gick på SVT igår var "Mästarnas mästare" där 11 före detta idrottsstjärnor bor ihop i ett hus i Spanien och tävlar mot varandra. Inte alls lika dokusåpa-aktigt som "Robinson", "Big Brother", "Farmen" eller något annat skit, utan mer fokuserat på tävlingarna, idrottarna och deras tidigare prestationer. Igår var det mycket fokus på Thomas Wassberg. Jag är själv lite för ung för att komma ihåg när han tävlade, men när de visade ett inslag med massa klipp från hans karriär så såg man verkligen att det handlar om en idrottare och profil av högsta rang. En som verkade uppenbart imponerad av Wassberg var Ara Abrahamian (som larvigt anklagades för fusk, suck it up Erica). Jag antar att 'real recognize real' som vi brukar säga. Dessutom, appropå sådant gatu-tugg så hade Peter "Peja" Lindholm på sig en t-shirt där man kunde skymta texten 'ghetto' och något mer med bl a bilder på tärningar när de alla samlats för att titta på bitar från (den riktigt snygga) Emelie Öhrstigs karriär. Verkar som curling alltså är jävligt gangsta. Kommer iallafall följa båda dessa serier via nätet i England de kommande veckorna.

Inga kommentarer: